Top

Turbo Vervangen

Hoe vervang je een turbo Hier volgt onze uitleg.
Turbo vervangen moeilijk?
Valt wel mee.
Een paar luchtslangen los, twee olieleidingen los, alle boutjes los, een nieuwe turbo erop, alles weer monteren en klaar is kees.
Of toch niet??

De eigenlijke de- en montagewerkzaamheden zijn vaak alleen tijdrovend maar is niet moeilijk.

Het opsporen van de oorzaak vaak wel en nogal eens onderschat.

Want  1 ding is zeker, een turbo gaat nooit stuk zonder reden.


Een simpel voorbeeld:

Een verkeerd (gemonteerd) luchtfilter kan een turbo volledig verwoesten.

Alle aangezogen lucht met rommel gaat zonder filtering rechtstreeks de turbo in en werkt als schuurpapier.
Het plaatsen van een nieuwe turbo zonder het vervangen van dat bewuste filter zal uiteindelijk dezelfde resultaten geven.

Dus vraag 1 is dan:  waarom ging die turbo stuk?

Hoe voorkom ik dat de nieuwe ook weer stuk gaat?

En nu juist dat maakt een turbo vervanging een stuk lastiger.


Wij delen kennis en ervaring.

Geen vermogen, herrie, rook, olieverbruik, foutcodes… Het kan de turbo zijn.
Maar het hoeft niet.

Er kunnen tal van andere oorzaken zijn.

Voor je de turbo vervangt, is het zaak andere oorzaken  uit te sluiten.

Is het wel de turbo, dan moet je weten waarom die stuk ging.

Alleen dan kun je herhaling voorkomen.

De oplossing begint>


Begin je onderzoek bij de onderhoudshistorie én bij de klant.
Wat gebeurde er?
Wat waren de omstandigheden,

Zijn er recente reparaties uitgevoerd en de details daarvan.
Wat ging er aan de problemen vooraf?
AL deze antwoorden kan relevante informatie bevatten.

Voorbeelden:
“Nadat hij in de garage geweest was, brandde het olielampje.” Of: “Ik reed die helling op en moest terugschakelen. Dat hoef ik daar anders nooit.” Of: “Ik heb pas met de voorkant een paaltje geraakt.

Met deze info ga je aan de slag.
Is de turbo eigenlijk wel defect?
Trek niet te snel conclusies!

Controleer eerst op verstoppingen van het  in- of uitlaatsysteem,

Controleer op  injectie problemen die ook kunnen leiden tot een gebrek aan vermogen.
Regelmatig is een losse of gescheurde inlaatlucht slang de boosdoener.
Een ophangbeugel, of lekkage aan de intercooler kunnen ‘turbogeluiden’ geven en lekkage veroorzaken.

Ook voor rookklachten is een veelheid aan oorzaken aan te merken. Voorbeeld: de auto geeft zwarte rook onder belasting.
Dat kan de turbo zijn, maar ook een lek na de turbo.
Door gebruik van een rookmachine te maken spoor je zo’n lek eenvoudig op. Bespaart je veel tijd en dus geld.

Nu al de randzaken zijn onderzocht en goed zijn komt de conclusie turbo stuk.
Maar wat was de oorzaak?

De drie belangrijkste turbokillers zijn:
Te weinig smering (meestal door een geblokkeerde of lekkende olieleiding),
vervuilde olie (kreeg de auto tijdig onderhoud?)
inslag van een vreemd object in de turbo (zelfs het kleinste deeltje heeft al een verwoestende werking op turbine- of compressorwiel).

Turbo leveranciers schrijven een reeks controles voor om de oorzaak vast te stellen én weg te nemen.

Volg die instructies!

Extra controles tijdens demontage of voor de montage van de nieuwe turbo.
Controleer:
De olie-aanvoerleiding op verstoppingen of knikken;
De olieafvoerleiding;
De motorconditie en carterontluchting;
Het luchtfilter en filterhuis,
De luchtleidingen,
De intercooler
Het inlaatspruitstuk op vervuiling, deeltjes en lekkage;
Het uitlaatspruitstuk 
De oliedruk. Ververs de olie en vervang het oliefilter en vul als je erbij kunt, zeker bij motoren met ervaring, de drukleiding tussen oliepomp en filter met verse olie.

Voordat je de nieuwe turbo plaatst!
Heeft de nieuwe turbo het juiste onderdeelnummer? Turbo’s kunnen uiterlijk identiek zijn, maar toch andere specificaties hebben. Montage van een verkeerde turbo  kan leiden tot schade aan motor of turbo. Bij twijfel: bel de leverancier!

Werk schoon, de kleinste deeltjes kunnen een turbo al volledig ruïneren. Reinig de flenzen waarop de turbo wordt aangesloten, en monteer de juiste pakkingen. Gebruik nooit vloeibare pakking!

Verwijder alle afstopdeksels van de nieuwe turbo. Vergeet zeker de plug op de olieaanvoer niet! Doe dit wel pas op het laatste moment vlak voor montage en zorg dat de omgeving ook schoon is Een beetje zand dat tijdens montage in een oliekanaal valt is funest voor de turbo.

Plaats de turbo op het spruitstuk of motorblok, bevestig de uitlaat en zet vast met de juiste bouten en moeren. Gebruik kopervet, dan kan het, als het nodig is, in de toekomst ook weer los. Monteer de olieafvoerleiding. Liefst een nieuwe. Interne beschadiging laat zich van buitenaf niet altijd zien.

Gebruik een injectiespuitje om schone motorolie in de olietoevoer van de turbo te spuiten. Monteer daarna de olietoevoerleiding. Monteer inlaat en luchtslang aan het compressorhuis van de turbo.

Start de motor voor 10 tot 15 seconden zonder hem te laten aanslaan. Hoe? Bij een benzinemotor via de bobines, bij een diesel via de raildruksensor of de injectoren. Hierdoor kan de oliedruk worden opgebouwd en gaat het oliedruk lampje uit. Blijft het lampje voor langere tijd branden controleer dan eerst de oorzaak voordat je de motor laat lopen.

Het Lampje is uitgegeaan en de oliedruk is goed monteer dan weer hetgene waarmee je het aanslaan van de motro heb voorkomen en Laat de motor enkele minuten lopen.  

Controleer op olie-, lucht- en uitlaatgaslekkage. Zeker bij de olieleidingen komt een spiegeltje vaak goed van pas. Alles oke? Controleer dan nogmaals het oliepeil.

Maak nu een proefrit en controleer of de turbo onder alle omstandigheden goed werkt.

Is de turbo een VTG (Variabele Turbo) Dan zal je ook nog in veel gevallen oude geleerde fouten uit het ECU geheugen moeten wissen en nieuwe basis waardes in moeten leren.

De wijze hoe en wanneer is geheel afhankelijk van merk en type voertuig en turbo.

De VTG is vaak een zorgen kindje betreft vervuiling doordat de schoepen door roetaanslag vast gaan zitten. De turbo zelf is dan niet defect maar de aansturing hapert met foutcodes en noodloop tot gevolg. 
Deze storing is veelal te verhelpen met een reiniger zoals Forté diesel turbo cleaner.